انواع شرکت دانش بنیان چیست و مزایای آن‌ها کدام است؟

انواع شرکت دانش بنیان چیست و مزایای آن‌ها کدام است؟

 | 

شرکت دانش بنیان چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال به وجود آید که شرکت دانش بنیان چیست و به چه شرکتی دانش بنیان می‌گویند؟ در این مقاله از وبلاگ شرکت دانش بنیان آیان
به این سوال پاسخ خواهیم داد. شرکت دانش بنیان به شرکتی اطلاق می‌شود که در جست و جوی هم افزایش دانش و افزایی و تکنولوژی هستند، یعنی اموری در این راستا انجام می‌دهند. شرکت دانش بنیان با اغلب بیشتر شرکت‌های معمولی دارای تمایزات جدی‌ای است.

همانطور که آمار شرکت های دانش بنیان نشان می‌دهد، در یک شرکت دانش بنیان کارهای بسیاری برای رشد و توسعه اقتصاد دانش محور صورت می‌پذیرد که این کارها هم تاثیر زیادی بر روی اقتصاد جامعه دارند. شرکت دانش بنیان در ارتباط با تحقق اهداف علمی و همین‌طور اهداف اقتصادی کشور اموری را به سرانجام می‌رساند. در ادامه مزایا و عملکردهای بیشتری از این شرکت‌ها را برای شما توصیف خواهیم کرد.

ویژگی‌های شرکت دانش بنیان چیست؟

از مهم ترین ویژگی‌هایی که یک شرکت دانش بنیان دارد می‌شود به این مورد اشاره داشت که اگر چه محصولاتی خاص را به بازار ارائه نمی‌دهد، ولی افراد تحصیل کرده‌ای را پیرامون خودش ایجاد می‌کند و شروع به تربیت کاری آن‌ها می‌کنند که به عبارتی همین اشخاص محصول و کالای شرکت دانش بنیان محسوب می‌شوند. این افراد توانایی این را دارند تا در قسمت‌های گوناگونی مشغول به کار شوند.

از دیگر مزایای یک شرکت دانش بنیان می‌شود گفت که دارایی‌های این قبیل از شرکت‌ها قابل لمس نیستند،از این رو  اغلب یکی از مهم ترین دغدغه‌های شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان حفظ حقوق معنوی اطلاعات شرکت بوده است. به همین خاطر مسائل حقوقی در این شرکت‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است و می‌بایستی به آن‌ها توجه زیادی داشت.

شرکت دانش بنیان چه اهدافی دارد؟

پیش‌تر سعی بر این بود که اطلاعاتی را در ارتباط با شرکت دانش بنیان برای شما شرح دهیم. همین‌طور اشاره‌ای هم به اهداف این قبیل از شرکت‌ها داشتیم. در این بخش خوب است که اطلاعاتی را نیز در ارتباط با اهداف شرکت دانش بنیان شرح دهیم و پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مقاله را از دست ندهید و همچنان با ما همراه باشید.

یکی از ویژه‌ترین اهداف شرکت دانش بنیان این است که به نشر و نمو علم و دانش در سراسر کشور کمک شایانی کنند. این شرکت‌ها و موسسات هم راستا با پتانسیل‌ها و اهداف دانشگاهی و علمی در کشور فعالیت می‌کنند. این موضوع تاثیرات مثبت فراوانی دارد که البته در این مقاله مجالی برای توضیح کامل در رابطه با این موضوع نیست.

از دیگر اهداف مهم و ویژه کار در شرکت دانش بنیان می‌شود به این موضوع پرداخت که تجاری‌سازی علم، دانش و فناوری اشاره کرد. به احنمال زیاد ممکن است بپرسید که منظورمان از تجاری سازی علم چیست؟ در جواب باید بگوییم که یعنی شما از دانش و علم خود بتوانید در این راه به نحو مطلوبی درآمد‌زایی کنید و درآمد از علم به معنی تجاری سازی آن علم است.

سایت آیان

انواع شرکت دانش بنیان را می دانید؟

در این بخش قرار است به طبقه بندی شرکت های دانش بنیان با مثال بپردازیم.از دیگر عناوینی که می‌بایستی در ارتباط با شرکت دانش بنیان بدانید انواعی است که در ایران موجود است. احتمالاً شما هم فکر می‌کنید که شرکت دانش بنیان یک نوع از یار شرکت‌های موجود است، در حالی که این تصور اشتباه است و این شرکت دارای  چند نوع عمده است که در ادامه به معرفی آن‌ها ( که در اصل شرکت دانش بنیان 3 نوع است) می‌پردازیم.

  • شرکت تولید کننده کالا و خدمات

اگر چه پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که در یک شرکت دانش بنیان خدماتی ارائه نمی‌شود یا محصولی تولید نمی‌شود، ولی در اغلب موارد شاهد این موضوع هستیم که این خدمات و کالا برای افزایش دانش و علم صورت پذیرفته است و جهت تحقق اهداف شرکت انجام شده‌اند.

  • شرکت نو‎پا

به شرکتی نو پا گفته می‌شود که مدت زمان سه سال از تاسیس آن سپری شده باشد، این مدت توانایی این را دارد تا کمتر شود، ولی اگر شرکتی دارای سابقه بیشتر از سه سال تاسیس باشد،، دیگر جز شرکت‌های نوپا نیست.

  • شرکت های صنعتی

شرکت‌های صنعتی این توانایی را دارند تا زیر مجموعه شرکت‌های دانش بنیان شوند، البته اگر دارای اهدافی مشترکی باشند و در همان حیطه فعالیت کنند.

نکات مهم در ثبت شرکت دانش بنیان

در هنگام ثبت شرکت دانش بنیان می‌بایستی به نکات خاصی توجه کنید، در ادامه سه مورد از مهم‌ترین این موارد را بیان می‌کنیم.

  • در مرحله نخست دبیرخانه کارگروه موظف است فعالیت‌های شرکت شما را مورد تائید قرار بدهد و به آن مجوز ارائه کند.
  • در ادامه خوب است بدانید که فعالیت‌های شما به هیچ عنوان نباید در راستای غیر از اهداف شرکت قرار بگیرد.
  • نکته پایانی این که در صورت تائید مراحل مربوطه گواهی خاصی به شما تعلق نخواهد گرفت.

شرکت دانش بنیان چه تسهیلاتی دارد؟

یکی دیگر از سوال هایی که در رابطه با ثبت شرکت دانش بنیان می‌بایستی مدنظر قرار دهید، تسهیلاتی است که برای این شرکت‌ها باید مدنظر قرار بدهید. به صورت کلی همانطور که در پیشتر هم به آن اشاره شد، یک شرکت دانش بنیان این توانایی را دارد تاثیرات مثبت فراوانی بر روی اقتصاد کشور بگذارد، از این جهت برای ثبت اینگونه شرکت‌ها تسهیلاتی ویژه باید در نظر گرفته شود.

همه افرادی که به دنبال تاسیس یک شرکت‌اند، در ارتباط با مالیاتی که بایستی پرداخت کنند دارای نگرانی‌هایی هستند. حالا در ارتباط با شرکت دانش بنیان این نگرانی به صورت ویژه‌ای برطرف شده است. اما پگونه؟ با آیان همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

شما با ثبت یک شرکت دانش بنیان تا زمان 15 سال از پرداخت هرگونه مالیتی معاف می‌شوید. این موضوع به شما کمک فراوانی در پش‌برد اهدافتان می‌کند و باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری بر روی فعالیت‌های غلمی و کاری خود داشته باشید. موفقیت و پیروزی . یک شرکت به عوامل بسیار زیاد، گوناگون و متعددی بستگی دارد، اینکه شما تا 15 سال از پرداخت مالیات معاف باشید این توانایی را برای شما به وجود می‌آورد تا بیشتر از قبل در مسیر موفقیت گام بردارید به جلو حرکت کنید.

آدرس شرکت دانش بنیان آیان

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان

  • اساسنامه شرکت
  • شرکت نامه
  • اظهارنامه
  • مدارک شناسایی
  • آدرس
  • شماره تلفن
  • کد پستی
  • و…

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است؟

دانش بنیان از نوع فیزیکی شاید نباشد اما تولید علم و محصولات علمی. مثل تکنولوژی در ساخت ربات، اپلیکیشن، بهبود صنایع تولیدی با روش‌های علمی و ابداعی جدید و…

حقوق شرکت‌ های دانش بنیان چقدر است؟

بسته به اینکه شرکت نوپا یاشد یا در این زمینه دارای سابقه فعالیت زیادی باشد، حقوق هم متفاوت خواهد بود اما حداقل حقوق پایه وزارت کار در نظر گرفته می‌شود.

انواع شرکت‌های دانش بنیان کدامند؟

 شرکت های نوپا نوع ۱، شرکت‌های نو‌پا نوع ۲، شرکت‌های تولیدی نوع ۱، شرکت های تولیدی نوع ۲، شرکت های دانش بنیان نرم و هویتساز، شرکت های دانش بنیان فرایندی و خدماتی، شرکت‌های دانش بنیان تجاری سازی. برای اطلاعات بیشتر بهتر است به لیست شرکت های دانش بنیان کشور رجوع کنید.

هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان چقدر است؟

بسته به نوع شرکتی که قرار است تاسیس شود این هزینه متغییر است.

قوانین شرکت های دانش بنیان کدامند؟

برای اطلاع از قوانین و وضعیت شرکت های دانش بنیان می‌توانید به سایت رسمی کارگروه رسمی تشخیص و تایید صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان  به آدرس روبه‌رو مراجعه کنید: http://daneshbonyan.isti.ir/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86