صفر تا صد نحوه ثبت شرکت دانش بنیان که باید بدانید

صفر تا صد نحوه ثبت شرکت دانش بنیان که باید بدانید

 | 

شرکت دانش بنیان چیست؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم شرکت دانش بنیان در حقیقت رابطه‌ای است که بین ایده و تکنولوژی در جریان است. در این شرکت‌ها می‌توان به کمک دانش خود ایده‌ها را به تکنولوژی تبدیل کرد. در ادامه بیشتر راجع به اینکه شرکت‌ دانش بنیان چیست و برای تاسیس یک شرکت دانش بنیان چه اقداماتی باید انجام داد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش‌بنیان به طور اساسی به تولید کالا نمی‌پردازد و اغلب دارای ماشین‌آلات و زمین خاصی هم نیست. در عوض همیشه عده‌ای از افراد که دارای تحصیلات عالی و تجربه کافی دارای اطلاعات عمده هستند، محصولات شرکت‌ها به حساب می‌آیند. این محصولات برای شرکت منجر به درآمدزایی می‌شوند و سودآوری دارند. موضوع مالکیت فکری و طرح‌های صنعتی محصولات در اغلب مواقع یکی از دغدغه‌های مهم اصلی هر شرکتی به حساب می‌آید که نگهداری و حفظ این حقوق از ارکان مهم مسائل حقوقی در شرکت‌های دانش بنیان است چرا که درواقع این دارایی‌ها قابل لمس نیستند.

اهداف شرکت دانش بنیان

اهداف شرکت دانش بنیان

کار شرکت دانش بنیان چیست؟ شرکت های دانش بنیان با هدف توسعه اقتصاد دانش محور، هم افزایی ثروت، علم و استفاده بهینه از پتانسیل های موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم تحقیقات تاسیس می‌شوند. از دیگر موارد اهداف موسسات و شرکت‌های دانش بنیان می‌شود به تحقق اهداف علمی کشور نظیر رشد و کاربرد اختراع و نوآوری، تجاری‌سازی نتایج حاصل شده از انواع تحقیق و توسعه مثل طراحی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان با ارزش افزوده زیاد یاد کرد.

شاخص‌های تشخیص شرکت‌های دانش بنیان

شاخص‌های تعیین شرکت‌های دانش‌بنیان به 2 گروه عمده عمومی و اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شود. شرکت‌های متقاضی می‌بایستی اضافه‌بر شاخص‌های عمومی، شرایط معین در یکی از سه دسته شاخص‌های اختصاصی را هم ایجاد کنند.

شاخص های عمومی ثبت شرکت دانش بنیان

حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت، بایستی تا دست کم 2 مورد از شرایط نام برده شده در زیر را احراز کنند.

  • حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • دارای دست کم 3 سال سابقه فعالیت شرکتی یا مدیرتی در این عرصه چه به صورت علمی یا کاری در  باشند.
  • حداقل دارای یک اختراع ثبت شده و ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
  • دست کم نیمی از درآمدی که شرکت در طول یک سال مالی گذشته حاصل می‌کند،ناشی از فروش فناوری،کالا یا خدماتی باشد که در واقع این شرکت دانش بنیان (نظیر خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی در ارتباط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی این حوزه) از طریق اخذ قرارداد به دست آورده است.

تبصره: شرکت‌هایی که در مرحله تجاری‌سازی نخستین کالای دانش بنیان خود هستند،اگر دارای تولید پایلوت موفق‌آمیز باشند و استانداردهای مورد نیاز را از مراجع ذی صلاح بین المللی یا داخلی اخذ کرده باشند، همچنین دارای بازار باشند نیازی نیست که بند 1 و 2 را رعایت کنند.

  • سابقه بیمه تامین اجتماعی پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارمندان تمام وقت شرکت، دست کم 6 ماه باشد.

شاخص‌های اختصاصی ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت متقاضی می‌بایستی اضافه‌بر برخورداری از شاخص‌های عمومی که پیش‌تر گفته شد، از یک سری شرایط اختصاصی و ویژه در یکی از عناوین زیر هم برخوردار باشند:

  • شرکت‌ها یا موسساتی باید تولید‌کننده محصولات دانش بنیان باشند.
  • شرکت می‌بایستی تولید‌کننده محصول یا محصولات دانش بنیان برابر فهرست محصولات دانش بنیان تصویب شده‌ کارگروه باشد که در دو سال پیش این موارد را در قالب کالاهای نوین یا ارتقاء پیدا کرده عرضه کرده و دانش فنی آن را به کمک ایجاد یا انتقال دانش فنی، از روش فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نهادینه کنند.

بر طبق “آیین نامه‌ تشخیص موسسات و شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده توسط کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت موسسات و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین نظارت بر اجرای آن‌ها ( جهت جلوگیری از کلاهبرداری شرکت دانش بنیان) “یکی از شروط مهم برای شرکت‌های دانش بنیان و تولید کننده، تولید کالاهای دانش بنیان است. بر اساس 2 رویکرد، این محصولات متمایز شده‌اند:

1) حوزه‌هایی که حضور فناوری برتر و کالاهای دانش بنیان در آن‌ها دارای اهمیت زیادی است و متوسط فعالیت‌های تحقیق و توسعه دراین شرکت‌ها بیشتر از سایر حوزه های صنعتی و فناوری است. مثل حوزه‌های مربوط‌ به فناوری زیستی (محیط زیست، صنعتی، کشاورزی و پزشکی)، فناوری نانو (مواد و محصولات)، اپیتک و فوتونیک (سامانه‌ها و موادقطعات)، فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین انواع گوناگون نرم افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی‌های جدید (تجدید پذیر و هسته ای) الکترونیک، مواد پیشرفته، دارو، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (ماهواره‌ها و موشک‌ها و پرنده‌ها)

2) سایر بخش‌ها و حوزه‌هایی که حضور محصولات دانش بنیان در آن ها نفوذ جدی ندارد، ولی نفوذ تکنولوژی‌های برتر و ظهور کالاهای دانش بنیان در آن‌ها قابل درک و شوهود است. (مثل عمران و حمل و نقل، نفت و گاز، معدن کشاورزی، برق، آب و هوا)

معیارهای تشخیص محصولات دانش بنیان

معیارهای تشخیص محصولات دانش بنیان

بر اساس آیین‌نامه، اصول سه گانه‌ی محصولات دانش بنیان به شرح زیر هستند:
برخورداری از پیجیدگی فنی باشد و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه هدفمند ،توسط یک تیم فنی خبره داشته باشد، در حوزه ی فناوری‌های بالا و متوسط به بالا باشد، همچنین  تحقیق و توسعه برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، به صورت مداوم انجام شود و عمده ارزش افزوده آن کالا، خدمات ناشی از دانش فنی و… نوآوری فناورانه باشد.

لذا بر اساس “آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان”، شرکت‌های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص‌های عمومی ( شامل کسب حد اقل درآمد ذکر شده ناشی از فروش فناوری، کالا و خدمات دانش بنیان، نیرو انسانی و سابقه بیمه ی کارکنان)، کلیه ی شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را  نیز احراز نماید.

بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا” یکی از شرط های لازم برای شرکت های تولید کننده و دانش بنیان، تولید کالاهای دانش بنیان می‌باشد.طبق دو رویکرد، این محصولات مشخص شده است:

1)حوزه‌هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و یا فناوری برتر در آنها وجه غالب را دارد و متوسط فعالیت‌های تحقیق و توسعه در آن ها بیشتر از سایر حوزه‌های فناوری و صنعتی است. نظیر حوزه‌های فناوری زیستی (پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد)، فوتونیک و اپیتک (موادقطعات و سامانه ها)، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی های نو(هسته ای و تجدید پذیر) دارو، الکترونیک، مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده‌ها، ماهواره ها و موشک‌ها)

2)سایر حوزه‌ها و بخش‌هایی که وجود کالاهای دانش بنیان در آن‌ها غلبه ندارد ، اما رسوخ فناوری‌های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان در آن‌ها مشاهده می شود. (نظیر نفت و گاز ،عمران و حمل و نقل، برق ، معدن کشاورزی ،آب و هوا)

مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

  • رزومه شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی که به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است
  • خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا به همراه آخرین لیست بیمه شرکت

فرآیند ثبت شرکت دانش بنیان

در مرحله اول برا ثبت شرکت دانش بنیان، موسسه تعاونی، خصوصی و… در وهله اول بایستی تا در اداره ثبت شرکت‌های اسناد و املاک و کشور ثبت شوند. به همین جهت هیچ تفاوتی بین شرکت ها وجود ندارد و ثبت شرکت نظیر دیگر موسسات و شرکت‌ها می‌شود. در گام بعد از این، شرکت‌های متقاضی می‌بایستی برای دانش بنیادی شرکت و بهره‌برداری از مزایای ویژه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، از روش مراجعه به سامانه http://www.daneshbonyan.ir  ثبت نام کنند و مورد ارزیابی واقع شوند.

موسسات و شرکت‌هایی که فاکتورهای موجود در آیین نامه تشخیص صلاحیت موسسات و شرکت‌های دانش بنیان را دارا هستند و پس از گذراندن مراحل ارزیابی از راه کارگروه تشخیص وارزیابی موسسات وشرکت‌های دانش بنیان و نظارت بر اجرا مورد تایید واقع شدند، به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند تا طرحشان را به آن صندوق تحویل دهند و از تسهیلات مربوطه با در نظر گرفتن اساسنامه صندوق استفاده کنند.

متقاضیان، جهت تکمیل فرم درخواست، باید از راه فرم ارائه شده در سایت مخصوص موسسات و شرکت‌های دانش بنیان، این مراحل را سپری کنند. رسیدگی به طرح‌ها بعد از ارجاع به ستاد، هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود تا همه اطلاعات مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران و اطلاعات افراد درون سازمان و همچنین رزومه شرکت مورد بررسی قرار گیرد و صلاحیت ان تایید شود که آیا شرکت شامل شرکت دانش بنیان می‌شود یا خیر.

شرکت‌ها و موسساتی که متقاضی هستند بعد از تولید محصولات و خدمات دانش بنیان یا از طریق ارائه‌ی برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر اساس آیین‌نامه‌ی مصوب کارگروه، مورد ارزیابی واقع می‌شوند و جهت یک مدت محدود این توانایی را دارند تا از تسهیلات و مزایای قانونی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است بهره‌برداری کنند و برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانونی که برای آن‌ها مدنظر گرفته شده است، باید دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرند. اما پیش از آن، جهت تشخیص صلاحیت استفاده از تسهیلات، باید همه اطلاعات لازم، برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت موسسه وشرکت دانش بنیان، توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت در این سامانه ثبت شود.

طریقه‌ ثبت شرکت دانش بنیان در سامانه

طریقه‌ ثبت شرکت دانش بنیان در سامانه

شرکت‌هایی که نخستین بار به سامانه‌ی تشخیص و ارزیابی موسسات و شرکت‌های دانش بنیان وارد می‌شوند (شرایط شرکت دانش بنیان نوپا) ، لازم است با انتخاب آیکون ثبت نام و سپس تایید آگاهی‌های لازم و تعهدات، نام موسسه یا شرکت، شناسه‌ی ملی و همین‌طور پست الکترونیک (ایمیل) خود را وارد کنید تا برایتان لینک فعال‌سازی در سامانه مخصوص ثبت شرکت دانش بنیان، به پست الکترونیک‌تان ارسال شود. پس از تکمیل اطلاعات خاصه شده و ثبت فرم لینک فعالسازی، نام کاربری (شناسه ی ملی) به آدرس ایمیل متقاضی ثبت شرکت فرستاده می‌شود. اگر پس از 5 ساعت، نام کاربری (شناسه ملی) که برایتان ارسال شده است را فعال نکنید، کد کاربری به صورت اتوماتیک از سیستم حذف می‌شود و متقاضی می‌بایستی از نو ثبت نام کند. به همین دلیل مطابق با قوانین شرکت های دانش بنیان بایستی از آدرس ایمیل معتبر خودتان استفاده کنید.

متقاضیان این توانایی را دارند تا به سامانه‌ی شناسه‌ی ملی اشخاص حقوقی کشور به آدرس www.ilenc.ir رجوع کنند و با جستجوی نام موسسه یا شرکت، سامانه شناسه‌ی ملی افراد حقوقی را می‌گیرد و سپس بعد از بررسی در سامانه وارد می‌شوید. کلیه شرکت‌های متقاضی حمایت‌های درج شده در قانون، اطلاعات‌شان را در این سامانه ذخیره می‌کنند و برطبق این پروسه ارزیابی می‌شوند.

بعد از وارد کردن اطلاعات و مدارک ثبت شرکت دانش بنیان می‌بایستی حتما بر روی ذخیره کلیک کنید. متقاضیان باید تصویر آگهی تاسیس شرکت خود، به همراه آخرین تغییرات شرکت در روزنامه‌ی رسمی را اسکن کنند و برای تکمیل اطلاعاتی که در سامانه بارگذاری کرده‌اند، اقدام کنند. همین‌طور، آخرین لیست بیمه‌ی شرکت همراه با خلاصه وضعیت دستمزد (حقوق و مزایا) و تصویر آخرین اظهارنامه‌ی مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی هم باید فرستاده شود که برای شرکت‌های تازه تاسیس و نوپا، اختیاری است.

جهت تکمیل فرم ثبت نام شرکت دانش بنیان برای ثبت شرکت دانش بنیان در مشهد، تهران، اصفهان و… و بررسی فناوری طرح های دانش بنیان در فرمت تعاونی، باید اطلاعاتی مثل نام شرکت، نوع شرکت، شماره ی ثبت، آدرس سایت اینترنتی، شماره تلفن ثابت و تلفن همراه و آدرس ایمیل را تکمیل کنند و در قسمت بعدی، بخش صنعت و فناوری، اسم محصول یا کالا و کاربرد محصول یا کالا را با نهایت دقت وارد کرده و درباره تکمیل اطلاعات در حوزه حقوق مالکیت معنوی، زمان دستیابی به نوآوری و همچنین اطلاعاتی مثل عنوان نوآوری، اقدام کنند.

در ارتباط با جایگاه کالا در چرخه ی فناوری هم، یکی از موارد (نمونه‌ی کارگاهی، مطالعات اولیه، مطالعات تکمیلی، نمونه‌ی صنعتی و نمونه‌ی آزمایشگاهی) را انتخاب کنید و توضیح دهید که چرا کالا در جایگاه انتخاب شده قرار دارد. به همین خاطر طرح توجیهی، معرف روح طرح و میزان پختگی مطالعات انجام شده است که احتمال دارد به دنبال بی‌‎دقتی در ارائه ی بعضی از داده‌ها و اطلاعات، کارشناسان سرمایه گذاری در این طرح را دارای اشکالات جدی لحاظ کند. به همین خاطر برای اینکه طرح پیشنهادی قبول شود، باید کلیه آمار و ارقام ، به همراه توضیحات مکفی و مستند بیان شود تا هیچ سوال و شبهه‌ای به وجود نیاید و متن درستی از اطلاعات برای ثبت شرکت دانش بنیان در اختیار کارشناسان قرار بگیرد.

پس از ورود اطلاعات توسط شرکت های متقاضی در سامانه دبیر خانه ی کارگروه، آن ها را برای کارگزاران مربوطه ارسال می کنند.نتایج بررسی کارگزاران، توسط دبیر خانه برای تصمیم گیری نهایی به کارگروه (یا کمیته ی کارشناسی ذیل کارگروه، حسب مورد) ارجاع داده می شود. در صورت تایید، شرکت متقاضی برای مدت 2 سال مشمول حمایت های مورد نظر قانون می باشد. تمدید این زمان منوط به تداوم شرایط مورد نظر در این آیین نامه است.

شایان ذکر است، دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی بعد از تصویب توانایی تاسیس شرکت های دانش بنیان در آیین نامه ی مالی و معاملاتی خود در هیئت امنا، این توانایی را دارند تا استارت تشکیل شرکت‌های دانش بنیان را بزنند. هر شرکت دانش بنیان به پیشنهاد تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی یا تعدادی از اعضای هیئت علمی  تاسیس می‌شود یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضای هیئت علمی در این خصوص پیشنهاد ارائه می‌شود. روشن است که شرکت‌ها یا موسساتی که بدون ثبت نام در سایت مذکور طرح های خود را ارسال کنند در لیست پذیرش قرار نمی‌گیرند.

حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان

از مزایای شرکت‌ های دانش بنیان اینکه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان دارای برخی از حمایت‌های دولتی نظیر معافیت از عوارض حقوقی گمرکی و همچنین سود بازرگانی، معافیت از پرداخت مالیات، معافیت از عوارض مالیاتی برای 15 سال و همین‌طور اعطای برخی از تسهیلات مهم و کاربردی کم بهره، فاقد بهره یا کوته مدت برخوردار می‌شوند. البته برای مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان بهتر است از یک مشاور حقوقی حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

لیست شرکت‌های دانش بنیان کشور

برای مشاهده لیست و فهرست شرکت های دانش بنیان می‌توانید به آدرس لینک روبه‌رو ” اسامی شرکت‌های دانش بنیان کشور” مراجعه کنید و از فعالین در این زمینه اطلاعات کافی بدست آورید.

سوالات متداول

محصولات دانش بنیان چیست؟

تولید علم و محصولات علمی. مثل تکنولوژی در ساخت ربات، اپلیکیشن، بهبود صنایع تولیدی با روش‌های علمی و ابداعی جدید و…

حقوق شرکت‌ های دانش بنیان چقدر است؟

بسته به اینکه شرکت نوپا یاشد یا در این زمینه دارای سابقه فعالیت زیادی باشد، حقوق هم متفاوت خواهد بود اما حداقل حقوق پایه وزارت کار در نظر گرفته می‌شود.

انواع شرکت های دانش بنیان کدامند؟

شرکت های نوپا نوع ۱، شرکت‌های نو‌پا نوع ۲، شرکت‌های تولیدی نوع ۱، شرکت های تولیدی نوع ۲، شرکت های دانش بنیان نرم و هویتساز، شرکت های دانش بنیان فرایندی و خدماتی، شرکت‌های دانش بنیان تجاری سازی.

هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان چقدر است؟

بسته به نوع شرکتی که قرار است تاسیس شود این هزینه متغییر است.

شرکت دانش بنیان آیان

شرکت آیان فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرد و به تدریج حوزه‌های فعالیت خود را گسترش داد. اولین محصول آیان، سامانه قبضینو بود که با ایده اولیه آن با هدف تسهیل پرداخت‌های دوره‌ای و استعلام و پرداخت آسان قبوض شکل گرفت. پس از موفقیت قبضینو