معرفی ناحیه نوآوری و پارک علم و فناوری دانشگاه شریف

معرفی ناحیه نوآوری و پارک علم و فناوری دانشگاه شریف

 | 

امروزه با توجه به نقش مهم استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورها، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است. با گذر زمان و فراگیر شدن موضوع کارآفرینی در دهه‌‌های اخیر، کسب‌وکار‌های بسیاری در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته‌اند. تا جایی که صدها شرکت توسط دانش‌آموختگان جوان، نخبه و با پشتکار این دانشگاه ایجاد شده و ارزش‌آفرینی و اشتغال‌زایی بسیاری به همراه داشته است. پارک علم و فناوری شریف، ناحیه نوآوری شریف، شتاب‌دهنده شریف و … همگی از جمله امکاناتی هستند که دانشگاه شریف در راستای ترویج کارآفرینی و اشتغال‌زایی در اختیار نیروهای جوان و باانگیزه قرار می‌دهد.

معرفی پارک علم و فناوری شریف

یکی از برنامه‌های رشد و توسعه‌ای که برنامه‌ریزی آن از چند سال قبل برای شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان انجام گرفته است؛ شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری بوده است. با توجه به امکانات، ارتباطات و هم‌چنین زیرساخت‌هایی که در اختیار پارک‌های علم و فناوری قرار می‌گیرد، امکان تجمیع شرکت‌ها از نظر مکانی و اشتراک‌گذاری منابع وجود دارد. این موضوع باعث ایجاد ارزش افزوده در میان‌مدت و بلند مدت می‌شود. در صورتی که شرکت‌ها بتوانند از امکانات و دانش موجود به نفع دیگر شرکت‌ها استفاده کنند و یک هم‌افزایی (سینرژی) به‌و‌جود آورند، ارزش بسیار مهم‌تری شکل خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین و مطرح‌ترین پارک‌های علم و فناوری فعال در کشور، پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است. این پارک توانسته با ایجاد لایه‌های دقیق و علمی، جهت‌گیری بسیار خوبی به پیشبرد امور دهد. علاوه بر امکاناتی که پارک‌های علم و فناوری می‌توانند به شرکت‌ها ارائه دهند، در پارک شریف برنامه‌های اختصاصی بسیاری طرح‌ریزی شده و در حال انجام است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکل دادن ناحیه نوآوری شریف
  • سطح‌بندی شرکت‌ها و استقرار آن‌ها در بخش‌های مختلف با توجه به نیاز‌هایشان
  • استفاده از زیرساخت‌های علمی و سخت‌افزاری دانشگاه
  • ایجاد هماهنگی با نهاد‌های مختلف برای فراهم کردن امکانات ویژه

معرفی پارک علم و فناوری شریف

یکی از ویژگی‌های مهم پارک علم و فناوری شریف، بهره‌گیری از مدیران با انگیزه، توانمند، با دانش و هم‌چنین آشنا به اکو‌سیستم است. اکثر مدیران فعلی پارک از فارغ‌التحصیلان خود دانشگاه شریف هستند و همین امر موجب شده تا علاوه بر آشنایی کامل با امکانات دانشگاه، به زیرساخت‌های منطقه نیز شناخت کافی داشته باشند. ناحیه نوآوری شریف نیز که حدفاصل بین چهار بزرگراه اصلی در تهران است، بر اساس همین شناخت و احساسِ نیاز پایه‌ریزی شده است. خوشبختانه در زمان کنونی بیش از ۵۰۰ شرکت در این ناحیه فعال هستند و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای پارک برای ناحیه نو‌آوری شریف، سالانه حداقل ۱۰ درصد رشد در شرکت‌های حاضر در ناحیه اتفاق بیافتد.
از برنامه‌های دیگر پارک علم و فناوری راه‌اندازی شتاب‌دهنده و مرکز رشد شریف است. این امر موجب شده که تیم‌های کوچک و شرکت‌های نوپا نیز بتوانند فراخور نیاز‌های مقطعی خود از امکانات پارک استفاده حداکثری را کنند.

خوشبختانه در طی‌ سال‌های گذشته، دانشگاه نیز در راستای به‌روزرسانی فرآیند‌های مورد نیاز به خوبی تلاش خود را به کار گرفته است. با توجه به تلاش‌های پارک علم و فناوری و مدیران قبلی و کنونی آن، یکی از شعار‌های دانشگاه صنعتی شریف، “تبدیل شدن به دانشگاه کارِآفرین است”. همین امر موجب ایجاد امکاناتی شده است که آشنایی با فضای کسب و کار را برای دانشجویان مقاطع مختلف میسر می‌سازد. از سوی دیگر با راه‌اندازی دانشکده مدیریت و اقتصاد، امکان آموزش اصول کسب و کار در فضای دانشگاهی نیز فراهم شده است. خوشبختانه اغلب فارغ‌التحصیلان این دانشکده یا استارت‌آپ‌ و کسب‌و‌کارهای خود را راه‌اندازی می‌کنند یا جذب تیم‌های مستقر در ناحیه نوآوری می‌شوند.

اطلاعات تکمیلی مربوط به پارک علم و فناوری دانشگاه شریف و همچنین ناحیه نوآوری شریف از این لینک زیر قابل مشاهده است.

https://techpark.sharif.ir/

آیان و پارک علم و فناوری شریف

شرکت دانش بنیان آیان نیز یکی از شرکت‌های فعال در ناحیه نوآوری شریف است. آیان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ و از شتاب‌دهنده دانشگاه شروع کرد. اولین محصول آیان سامانه قبضینو بوده است. در زمان کنونی علاوه بر قبضینو، بر روی محصولات و پروژه‌های مختلفی کار می‌کنیم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پنل سازمانی قبضینو، پیشخوان۲۴، خودرو پی، تهران من، پنل تجمیعی قبوض آب کل کشور و … اشاره کرد.
یکی از دلایل رشد شرکت آیان امکانات ایجاد شده توسط پارک علم و فناوری شریف بوده است و همیشه سعی کرده‌ایم که تعامل خود با پارک حفظ کنیم و ادامه دهیم. امید آن است که سایر شرکت‌ها و تیم‌ها نیز بتوانند با استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده در پارک علم و فناوری و هم‌چنین ناحیه نو‌آوری شریف به رشد خود سرعت دهند و اهداف خود را تحقق ببخشند.

https://ayanco.com/

معرفی ناحیه نوآوری شریف

ناحیه نوآوری شریف، یک زیست‌بوم نوآوری مبتنی بر یک مکان جغرافیایی است که با مساحت تقریبی ۲۵۰ هکتار در محدوده خیابان آزادی، اتوبان‌های جناح، شیخ فضل‌الله و یادگار امام واقع شده است. این زیست‌بوم نوآوری به مجموعه‌ای از بازیگران اطلاق می‌شود که در مسیر شکل‌گیری کسب‌وکارها (از لحظه خلق ایده جدید تا ایجاد و رشد کسب‌وکار) دخیل هستند و برای «خلق ارزش مشترک» متناسب با مأموریت، توانمندی یا شایستگی محوری خود به ایفای نقش می‌پردازند.
امروزه زیست‌بوم ناحیه نوآوری شریف شاهد حضور انواع بازیگران یک زیست‌بوم نوآوری بوده است که اکثریت آنها توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند. نقش‌های منحصر به فرد هر یک از بازیگران و هم‌افزایی و روابط متقابل میان آنها موجب ایجاد فضایی پویا و مستعد برای شکوفایی کسب‌وکارهای نوآور در این منطقه شده است.

یکی دیگر از مزایای ایجاد شده توسط پارک علم و فناوری که در ناحیه نوآوری شریف نمود پیدا کرده؛ هماهنگی کامل ارگان‌های مختلف است تا شرکت‌های حاضر در ناحیه بتوانند با حداقل دغدغه به فکر توسعه فعالیت‌های خود باشند. ارگان‌های مختلف نظیر شهرداری، نیروی انتظامی، مخابرات، معاونت‌ علمی ریاست جمهوری و … با محوریت پارک علم و فناوری در حال کمک به رونق گرفتن بیشتر ناحیه هستند.

معرفی ناحیه نوآوری شریف

مزایای حضور در ناحیه نوآوری شریف

نزدیکی به دانشگاه شریف:

دانشگاه شریف با ۱۲ هزار دانشجو و جوان فعال، پتانسیل خلاقیت و نوآوری بالایی دارد. دسترسی به این نیروهای انسانی جوان می‌تواند برای کسب‌وکارها مفید باشد. حضور اساتید مجرب از دیگر مزایای نزدیکی به دانشگاه شریف است که می‌توانند در پروژه‌های فناوری‌محور نقش بسزایی ایفا کنند.

شبکه‌سازی:

با حضور کسب‌وکارهای نوپا، شرکت‌های رشدیافته، فضاهای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتاب‌دهنده‌ها در کنار نیروی انسانی جوان و بااستعداد، تمامی بازیگران مورد نیاز برای ایجاد یک زیست‌بوم کارآفرینی در کنار هم قرار می‌گیرند. این نهادها با کمک به یکدیگر زمینه رشد خود و سایر نهادها را فراهم می‌کنند. به این شکل با همجواری نهادهای مختلف، هم‌افزایی ایجاد خواهد شد.

بازیگران ناحیه نوآوری شریف

هاب نوآوری

ایستگاه نوآوری شریف کارخانه نوآوری بایوتکس

کسب و کارها

شرکت ها و استارت‌آپ های فناور و نوآور

فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی مرکز فناوری‌های هوشمند شهری فضای کار اشتراکی باشگاه شریف فضای کار اشتراکی باکس

تامین کنندگان خدمات

شرکت مشاور مالی و سرمایه‌گذاری داریک شرکت کارآفرینی و فناوری ایران (کفا)
باشگاه کسب و کار دانش بنیان (باکس) فراپلیمر شریف
پترو شریف (نفت و انرژی) وینداد (خدمات حقوقی آنلاین)

مجتمع‌های فناوری

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برج فناوری بنتک برج فناوری طرشت

سرمایه گذاران خطرپذیر

صندوق پژوهش و فناوری شریف شرکت سرمایه‌گذاری مهد تجارت گستران عطار
شرکت سرمایه‌ گذاری بهمن صندوق پژوهش و فناوری کریمه
صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی تجهیزات پزشکی صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع فرهنگی سپهر
صندوق پژوهش و فناوری نوآوری‌های اجتماعی مدیریت سرمایه بامداد

پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی

پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات شریف
پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

فضای کارگاهی و آزمایشگاهی

فضای کارگاهی پارک علم و فناوری شریف کلین روم توانا
کلین روم بایوتکس فب لب باکس

مراکز نوآوری

مرکز نوآوری رفاتک (بانک رفاه) مرکز نوآوری فناوری‌های هوشمند شهری
مرکز نوآوری و فناوری آما مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTIC)
مرکز نوآوری همراه اول (MCI-Lab) مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر (AVMIC)
مرکز نوآوری فینوداد مرکز نوآوری رسانا
مرکز نوآوری فضای نو مرکز نوآوری ایرانسل

شتابدهنده و مرکز رشد

مرکز رشد شریف شتابدهنده شریف
شتابدهنده پرسیس ژن شتابدهنده توانا
شتابدهنده اکتوتک شتابدهنده اوکسین
شتابدهنده اینووان شتابدهنده واتک
شتابدهنده ابر زندگی شتابدهنده بادبان
تنظیم‌یار (استارت آپ استودیو) شتابدهنده همنو
شتابدهنده تهران سایت پیشران کسب و کار آراد (استارت آپ استودیو)
شتابدهنده سنتز شتابدهنده طرح نو

ویژه‌نامه ناحیه نوآوری شریف

ویژه نامه اختصاصی ناحیه نوآوری شریف به تازگی منتشر شده است و از لینک زیر قابل دانلود است.

https://techpark.sharif.ir/wp-content/uploads/2021/07/FINAL_compressed.pdf

ویژه‌نامه ناحیه نوآوری شریف

جهت اطلاع از آخرین اخبار حوزه کسب و کار و کارآفرینی، وبلاگ شرکت آیان را دنبال کنید.